Dne 1. března 2023 zveřejnila Evropská komise svůj návrh směrnice o řidičských průkazech. Návrh mimo jiné obsahuje zásadní změny pro řidičský průkaz B a platné hmotnostní limity.
Komise navrhuje zvýšení limitu pro držitele řidičského oprávnění skupiny B z 3 500 kg na 4 250 kg, ale jen pro vozidla s alternativním pohonem a za podmínky, že dotyčný vlastní ŘP více jak dva roky. Přívěs pak již nesmí být za takovým vozidlem tažen.
Je tedy zřejmé, že tato úprava nijak nepomůže karavanistům, neboť v současnosti taková obytná auta neexistují. Hlasy veřejnosti z předchozích veřejných konzultací tak byly ignorovány. Přitom i zástupci států jako Německo, Francie, Bulharsko a Finsko podpořili rozšíření řidičského průkazu B na 4,25 t u všech typů vozidel. Nizozemsko podporuje rozšíření na 4,25 t speciálně pro obytné automobily a pro elektromobily.
Komise se ve svém návrhu opírá o to, že neuvedené členské státy tvrdily, že zvýšení řidičského průkazu B o 750 kg na 4,25 t zvyšuje riziko nehod a může mít negativní dopad na bezpečnost silničního provozu.
Německé sdružení CIVD k tomuto odůvodnění uvedlo, že šetření Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt – Spolkový dálniční výzkumný institut) týkající se obytných vozidel opakovaně potvrdilo, že nehodovost obytných vozidel je zanedbatelná. Pohled na nehodovost obytných aut v ostatních zemích tato zjištění potvrzují – i když počet nehod v některých případech prudce narostl, nehodovost obytných aut nikoliv.
Jaké jsou další kroky?
AKK ČR jako zastřešující organizace českých karavanistů všemi prostředky podpoří snahy evropské federace European Caravan Federation (ECF) o rozšíření limitu pro všechna vozidla a případně i soupravy.
Co můžete udělat vy
Do 31. května 2023 má každý možnost zaslat Komisi připomínku. Pokud tedy podporujete rozšíření hmotnostního limitu, dejte prosím Komisi svůj názor vědět.
Připomínku můžete vznést v češtině, a to přes formulář na těchto stránkách. Nemusíte nutně zůstat jen u limitu 4,25t, výrazně vyšší limit kdysi platil ve Francii či Německu (7,5 t) bez jakýchkoli sledovatelných negativních dopadů.
České znění návrhu si lze stáhnout zde, limit při ŘP skupiny B je pak uveden v Článku 9, odstavec 2.(h)
Vyjádření CIVD: Führerschein: Neuer Entwurf der Kommission
1 Trackback / Pingback
Komentáře nejsou povoleny.