Dočkáme se změny hmotnostního limitu u řidičského průkazu skupiny B? Aneb co se stalo v roce 2021

O úpravu hmotnostních limitů řidičských průkazů se snaží hned několik subjektů v Evropě, a to včetně organizací sdružujících karavanisty. Na nadnárodní úrovni se jedná o I.F.M.C. (International Federation of Motorhome Clubs) a E.C.F (European Caravan Federation).

Obě nadnárodní organizace v uplynulém roce 2021 zorganizovali několik akcí na podporu změny pravidel. Tady je jejich připomenutí

Revize směrnice  2006/126/CE o řidičských průkazech

Na jaře loňského roku 2021 vyzvala sdružení karavanistů  své členy, aby se pro zvýšení limitů vyslovili v rámci diskuze k revizi směrnice  2006/126/CE. Tuto diskuzi otevřela Evropská komise, a to v rámci legislativního procesu, kterým prochází každá změna unijních pravidel. Výzvy ke svým členům směřovaly například  Reisemobil Union, Deutsches Caravaning Institution, ADAC, ÔMTC a přidala se i naše Asociace kempování a karavaningu (AKK). Potěšitelné je, že tuto možnost využilo i mnoho českých karavanistů a v přepočtu na počet obytných vozidel se ohlasů z Česka v rámci této diskuze sešlo nejvíce.

Lidé nejčastěji žádali zvýšení limitu z 3.5t na 4.25t, objevily se i hlasy žádající zvýšení na 4.5t a dokonce 7.5t.  Jednání o směrnici bude pokračovat v budoucnu a finální revize směrnice by měla vstoupit do platnosti do konce  roku 2026.  Zmíněné federace v rámci svých možností celý proces sledují.

Postoj I.F.M.C

Velké úsilí do revize řidičských průkazů vkládá  Mezinárodní federace klubů motorových vozidel, I.F.M.C. Sdružuje kluby  dvanácti evropských zemí a předsedou je v současnosti Francouz pan Claude Guet.  Ten v rámci rozhovoru na Travel Forum 2021 jasně prohlásil priority činnosti sdružení v této oblasti, ty následně potvrdil i například i ve svém posledním prohlášení z prosince roku 2021:

  • pravidlo  minimálně  500 kg užitečného zatížení u všech nově schvalovaných obytných vozidel 
  • jednotná a závazné  pravidlo pro výpočet prázdné hmotnosti pro všechny evropské země
  • možnost řídit obytné vozy o hmotnosti 4,5 tuny s řidičským průkazem B

Federace také oficiálně požádala francouzskou vládu o podporu v úsilí zvednout hmotnostní limity běžných řidičských oprávnění  a to s těmito argumenty:

  • pohotovostní hmotnost vozidel se neustále zvyšuje a to i díky povinnému vybavení a bezpečnostním požadavkům. S nástupem povinných  alternativních pohonů a jejich kombinací dojde nevyhnutelně k nárůstu hmotnosti
  • nízká nehodovost. Obytná vozidla mají statisticky nižší podíl jak na nehodách, tak na jejich důsledcích, jejich řidiči se tedy chovají odpovědně a opatrně.
  • rekreace v obytných vozidel je jednou z nejšetrnějších k životnímu prostředí a neměla by být omezována.

Reálně hrozí, že ke zvýšení limitu sice dojde, ale pouze pro vozidla s alternativním pohonem, tedy zejména  elektrická. Mohla by tak nastat paradoxní situace, kdy s “béčkem” bude možné řídit čtyřtunový eCrafter, ale nikoliv 3.850 kg vážící obytný vůz na podvozku Fiat Ducato.

Postoj E.C.F.

Stejné stahy vyvíjí i další sdružení, E.C.F. (Evropskou federací karavanů) , která zastřešuje čtrnáct národních karavanistických sdružení z celé Evropy – její postoj je v této věci jasný a i ona žádá změnu pravidel. 

Jeden za členu, francouzská organizace FFCC požádala orgány veřejné moci o úpravu  řidičského oprávnění skupiny B  tak, aby bylo možné řídit vozy do 4,25 tuny, případně na 4.5t. Současná evropská legislativa pro řidičské průkazy vyžaduje pro tyto případy řidičský průkaz C1 nebo C. Tyto průkazy jsou a byly cíleny hlavně na komerční sféru a nákladní dopravu a pro běžné řidiče nejsou vhodným a akceptovatelným řešením. 

Z vyjádření organizace plyne, že neexistují žádné důkazy o tom, že by vozidla o hmotnosti mezi 4 250 kg a 4 500 kg byla obtížněji ovladatelná než vozidla o hmotnosti 3 500 kg a stejně tak, že nehodovost obytných vozidel je nízká. Argumenty jsou tedy podobné jako v případě I.F.M.C. 

Příklad Velké Británie

Příkladem, že řešit situaci jde, je Velká Británie. Ta sice zatím limit pro řízení  motorových vozidel kategorie M1  zatím nezvedla, ale od konce roku 2021 pouhým administrativním rozhodnutím rozšířila řidičské oprávnění skupiny B o skupinu E. Bbritští karavanisté tak mohou nyní bez jakýchkoliv dalších zkoušek a poplatků řídit soupravu do 7.5t. 

Závěr

V loňském roce rozhodující sdružení a asociace v oblasti obytných vozů vyvinuly další úsilí ke změně v oblasti řidičských průkazů. S opatrností lze předpokládat, že nově upravená směrnice skutečně zvýší limit na 4.25t. a to po mnoha letech různých iniciativ. V některých evropských zemích navíc existují lidé s tzv. starými řidičskými průkazy, které je stále opravňují k řízení těžších vozidel. Kdysi byli totiž limity mnohem vyšší a teprve sjednocování pravidel obyvatele těchto zemí, o tyto možnosti připravilo. Od té chvíle se také datují první snahy o úpravu limitů a tato dlouhá doba může vést ke skepsi mnohých. Nicméně všechny federace a jejich národní členové, i přes své skromné a omezené možnosti, činí v této oblasti maximum možného a snaží se aktivně o změnu. 

 Jste členem AKK ČR a máte tip nebo požadavek, čím bychom se měli zabývat? Napište nám na info@akkcr.cz. Budeme také rádi, když se stanete našimi členy a tím tak dáte najevo, že podporujete to, co děláme. Registraci k členství najde tady .