Ministerstvo dopravy uvolnilo ke konci roku další data z registru vozidel a tento týden i souhrnné přehledy registrovaných obytných aut. Díky tomu víme, že počet obytných automobilů překonal v roce 2021 další pomyslnou hranici 20.000 vozidel a na našich silnicích jich tak lze potkat 22.088. Došlo tedy k výraznému nárůstu o více jak 3.000 vozidel, konkrétně o 3.082 aut.
STATISTIKA:
- celkový počet registrovaných vozidel
- 22.088 obytných aut (o 3.082 více jak v roce 2020)
- 31.396 obytných přívěsů (o 150 méně jak v roce 2020)
- jako nových se v roce 2021 zaregistrovalo
- 2.361 obytných automobilů (o 76% více jak v roce 2020)
- 766 obytných přívěsů, (o 58% více jak v roce 2020)
Rostoucí oblibu obytných vozů potvrzuje tento graf. Za deset let se počet obytných automobilů u nás prakticky ztrojnásobil.
Trochu jiná situace je u obytných přívěsů, kdy je na grafu vidět, že meziročně ubylo 150 přívěsů. Celkově je tak u nás registrováno 31.396 obytných přívěsů.
A jaký obytný vůz byl v roce 2021 nejpořizovanějším?
Zkráceně a silně zjednodušeně lze říci, že typickým novým vozem roku 2021 bylo polointegrované provedení sě 4 nebo 5 místy na sezení, hmotností do 3.5t, na podvozku Fiat Ducato nesoucí nejčastěji značku ze skupin Trigano nebo Erwin Hymer. Typicky tedy buď Adria nebo Carado/Sunlight.
Registrace podle hmotnosti
Jednoznačně dominují vozy do 3.5t – jejich procentuální podíl (94.4%) na celkových registracích mírně vzrost, podíl vozů nad 3.5t naopak poklesl (podíl těchto vozů na celkových registracích zůstává stále velmi nízký tj. 3.4%).
Registrace podle počtu míst
Naprostá většina nově registrovaných obytných aut měla v roce 2021 4 místa na sezení. Jejich podíl byl tak téměř 62%. Vyhledávaná jsou i pětimístná vozidla, která jsou zastoupena 27%. Šestimístné provedení již tak populární není, a z 5% v roce 2018 spadlo loni na 7%. Podobný sestup potkal i sedmimístná auta – z 5% k jednomu procentu.
Registrace podle podvozků
Dominantní podíl Fiatu asi nikoho nepřekvapí. Podíl této značky na nově registrovaných vozidlech se stabilně drží kolem 60%. I když to, že při všech problémech je jeho výsledek nejlepším za poslední roky, totiž 64%, může být pro mnohé překvapením. Vytěžit z nedostatku a zádrhelů v celém výrobním cyklu dokázal snad jen Citroen, i když jeho 12% je méně než pětinou registrací Fiatu.
Podíl Fordu neustále klesá a v roce 2021 se dostal pod 6% a byl překonán i dražším soupeřem – podvozky od firmy Mercedes Benz. Podíl této značky se blíží 8%. Německý výrobce, především kempovacích dodávek a zčásti i vestaveb, Volkswagen, měl podíl 5%.
Data ke stažení
Níže jsou ke stažení soubory obsahující stav registru z hlediska obytných vozidel a soubor s novými registracemi po měsících
Data zpracoval: Martin Štrimpfl, hlavní analytik AKK ČR