Karavaning je na vzestupu, a tak vznikají především v “západní” Evropě další karavanová stání, takzvané stellplatzy. Několik míst už také vzniklo v Čechách a já často dostávám otázku co to je stellplatz? A jakou dávám odpověď?
Slovo „stellplatz“ nebo také zkratka STPL se v Čechách vžilo pro název karavanového stání a pochází z německého jazyka. Jedná se o místo vyhrazené pro parkování obytných vozů a karavanů, ve velké míře spojené s potřebnou infrastrukturou – doplnění čisté vody, výpusť šedé vody, výlevka kazety chemického WC a popřípadě možnost připojení se na elektřinu. Cena stání se v Evropě běžně pohybuje v rozmezí 10,- až 30,-€ dle lokality, ale většinou se jedná o levnější variantu kempu v dané lokalitě. Místa bývají často samoobslužná a bez zaměstnanců a jsou využívána jak pro přespání, tak třeba i jen za účelem servisu „karavanu“ pro pokračování v další cestě… Stellplatzů najdete v Evropě více jak 20.000 a pro jejich vyhledání doporučuji například aplikaci Campercontact či Park4night. Tato místa provozují soukromé subjekty a také obecní úřady.
Pozemek
Při výběru velikosti pozemku je vhodné počítat s rozlohou jednoho stání obytného vozu na 8 x 5 metrů, což znamená, že jedno obytné vozidlo zabere rozlohu 40 metrů čtverečních. Tato velikost je ideální i pro možnost vytažení venkovního posezení návštěvníků karavanového stání, ale není podmínkou. Toto stání může být i užší, avšak tato délka je ideální proto, že se často prodávají obytné vozy v délce 7,5 metru. Na pozemek je také třeba přivést inženýrské sítě, a to hlavně elektřinu, vodu a kanalizaci. Kanalizace nemusí být podmínkou, může být řešena odpadní jímkou.
Možnosti karavanových stání mohou být v těchto variantách:
- Vjezd je zpoplatněn například za 250,- až 500,-Kč/24 hodin. Servis je již v ceně stání, pro ostatní vozidla přijíždějící jen na servis může být zpoplatněna například jedna hodina vjezdu. Stání je nutné opatřit vjezdovou závorou s pokladním systémem. Servisní místo je nejlépe umístit v rohu pozemku nebo u vjezdu, stranou od zaparkovaných obytných vozů. Na servisní místo instalujeme na zem výpust odpadní vody pro šedou vodu (sprcha, umyvadlo, dřez) z obytného vozu. Dále zde instalujeme kombinovaný sloupek pro vyprázdnění chemické kazety WC a následovné vypláchnutí, a také zde instalujeme přívod pitné vody pro doplnění nádrže čisté vody v obytném voze. Nejčastěji se v obytných vozech používají nádrže na čistou vodu o objemu 100 až 150 litrů. Na pozemku je také možné instalovat elektrické sloupky, kdy odběr elektřiny je již v ceně stání na tomto pozemku. Elektrické sloupky nejsou podmínkou pro všechna místa, jelikož dnešní vozy jsou často energeticky soběstačné (solární panel, kvalitní baterie, efoy…) Systém je také možné opatřit vyhříváním a tím je zaručeno používání i v zimním období.
- Další možností je vjezd „karavanu“ a přespání zdarma, následně se platí za servis obvykle 150,- až 200,-Kč. Tuto možnost v zahraničí používají například obce, majitelé farem, restaurací, bazénů či termálních lázní pro zvýšení návštěvnosti místa. Na servisní místo je umístěna výpust odpadní vody a kombinovaný sloupek pro vypuštění chemického WC a doplnění čisté vody. Sloupek je možné opatřit pokladním systémem na mince.
- Poslední možností je servisní místo, například u benzinové pumpy, myčky vozidel a nebo například supermarketu. Toto servisní místo je opatřeno výpustí odpadní vody a kombinovaným sloupkem na výpusť chemického WC a doplnění vody. Sloupek je možné opatřit pokladním systémem na mince. Toto servisní místo je vhodné umístit například do měst či poblíž frekventovaných hlavních cest. Proč? Například proto, že nemalé množství karavanistů bydlí v bytech ve městech a vyjíždějí na víkendové výjezdy, kdy musí řešit jak doplnění vody, tak její vyprázdnění po svém návratu, stejně jako vyčištění kazety na chemické WC po jejich návratu.
Osobně jsem rád, že karavanová stání začínají vznikat také u nás v České republice, a tím do naší krásné středoevropské země lákají více turistů a z naší tranzitní země se stane cílová destinace turistů v obytných vozech a obytných přívěsech.
Pro Asociaci kempování a karavaningu Marek Kunc, distributor italské samoobslužné technologie pro karavanová stání a také člen Asociace kempování a karavaningu v ČR.