Jak plyne z údajů Ministerstvo dopravy a jim spravovaného registru vozidel, překonal počet obytných automobilů v roce 2022 další pomyslnou hranici. Celkem tak bylo ke konci roku registrováno 25.130 obytných aut a 31.330 obytných přívěsů. Karavaning se tak stále těší neslábnoucí oblibě, a jak vyplývá z údajů, které z dat Ministerstva dopravy zpracovala Asociace kempování a karavaningu, byl rok 2022 plně srovnatelný s rokem 2021.
Díky rostoucím cenám i nedostatku nových vozidel přibylo sice méně nových automobilů, nicméně tento rozdíl byl plně vyrovnán dovozy ojetých vozidel. Zatímco v roce 2021 bylo zaregistrováno 2.361 nových obytných aut, v loňském roce to bylo” jen” 1.813 aut, tedy téměř o čtvrtinu méně. Přesto za dvanáct měsíců přibylo 3.042 aut, což je plně srovnatelné s celkovým přírůstkem roku 2021 – tehdy přibylo 3.082 aut. Je nutné také připomenout, že před rokem 2019 rostl počet registrovaných vozidel citelně pomaleji, ročně přibylo patnáct až osmnáct stovek aut.
Potěšitelná je rovněž situace u obytných přívěsů. Jejich počet od roku 2015 nepřetržitě klesal, a to poměrně strmě. Poslední dva roky ale došlo k výraznému zmírnění tohoto trendu. Meziročně tak ubylo z registru jen 66 přívěsů, zejména díky 711 nově zaregistrovaným karavanům.
Rok 2022 v kostce
- celkový počet registrovaných vozidel: 56.460, z toho:
- 25.130 obytných aut (o 3.042 více jak v roce 2021)
- 31.330 obytných přívěsů (o 66 méně jak v roce 2021)
- jako nových se registrovalo:
- 1.813 obytných automobilů (o 23% méně něž v roce 2021)
- 711 obytných přívěsů, (o 7% méně jak v roce 2021)
U českých karavanistů boduje polointegrované provedení
Polointegrované provedení obytného auta, tedy vozidlo, kde je zachována původní kabina dodávkového vozidla a dostavěna obytná část, stále u českých karavanistů vede co do obliby. Podíl tohoto provedení u nových vozidel činil 39% a s přehledem tuzemskému trhu dominuje.
Vestavby, tedy vozidla s obytnou části vestavěnou zcela do původní karoserie dodávkového vozidla, jsou pak druhým nejpopulárnějším provedením obytného vozidla. V roce 2022 dosáhl jejich podíl historického rekordu, činil 23%.
Za překvapení roku pak lze označit výrazný vzestup zájmu o kempovací dodávky, tedy vozidla typu VW California Beach nebo MB Marco Polo. Během loňského roku si polepšily o neuvěřitelných pět procent a jejich podíl na nových obytných vozidlech stoupl na 12%.
Celointegrované provedení si svůj podíl meziročně víceméně udrželo, z 15% klesl na 14%. Hůře ale dopadly alkovny, tedy provedení vhodné pro rodiny. Ty potkal sestup o dva procentní body, z 13% na 11%.
Přestáváme se bát hmotnosti
Tuzemským registracím nových obytných automobilů stále jednoznačně dominují vozy do 3.5 t, ale v roce 2022 dosáhl podíl těžších obytných vozidel historického rekordu, téměř osmi procent. Těžší vozidla znamenají zpravidla lepší celkové provedení a nabízejí větší doložnost, na druhou stranu vyžadují po uživateli vlastnictví ŘP skupiny C či C1 a v mnoha zemích i citelně vyšší výdaje za použití dálnic.
Počet míst v obytném voze
Dvě třetiny nově registrovaných obytných aut v tuzemském registru měly 4 místa na sezení. Oblíbená jsou ale i pětimístná vozidla. Ta se podílela na nových registracích z více jak jedné čtvrtiny. Popularita jiného počtu míst, ať již dvoumístného provedení nebo více jak sedmi-místných obytných vozidel, je pak již obecně nízká.
Podíl značky Fiat klesl pod polovinu trhu
Dominantní podíl Fiatu se v roce 2022 podařilo udržet. Pokud se ale podíl této značky u nových obytných vozidel pohyboval vždy bezpečně nad 60%, tak rok 2022 tuto dominanci ukončil. V loňském roce 2022 spadl podíl italského výrobce v tuzemsku pod pomyslnou psychologickou hranici 50%, na 47.7%.
Výrobci obytných vozidel se totiž po problematickém roce 2021 a nejistém výhledu do budoucna rozhodli rozšířit svoji nabídku i o vozidla postavená na konkurenčních podvozcích. Svůj podíl tak zvýšil Citroen a to bezmála na 16% z předloňských 12%, Ford pak svůj podíl téměř zdvojnásobil z 5.8% na 11%. Výrazně si polepšil také koncern VW, který zabodoval v oblasti kempovacích dodávek a vestaveb a díky nim dosáhl podílu 8.3%. Ani dalšímu německému výrobci, Mercedes Benz se nevedlo špatně, jednak díky kempovací dodávce Marco Polo, jednak jeho podvozek využili výrobci obytných aut jako základ pro luxusnější modely ve své nabídce. Ve výsledku to stačilo na 10.8% podíl.
104 kW pod kapotou
Data z registru ukazují, že u nových obytných vozidel volí majitelé především vozy s výkonem motoru v rozsahu 100-130kW. Téměř 40% vozidel má pak spíše ve spodní hranici tohoto rozsahu, oblíbený je především motor s výkonem kolem 104 kW nabízený vozidly z rodiny Fiat Ducato.